piątek, 19 kwietnia 2013

Suzanne Collins - Igrzyska śmierci

Autor: Suzanne Collins
Tytuł: Igrzyska śmierci
Seria: Igrzyska śmierci tom 1
Oryginalny tytuł: The Hunger Games
Wydawnictwo: Media Rodzina
Liczba stron: 351
Rok wydania: 2011
Stosik: 11/2012












Suzanne Collins swoją pisarską karierę rozpoczęła w 1991 roku jako twórczyni telewizyjnych programów dla dzieci. Zanim stworzyła Igrzyska śmierci napisała kilka bajek i opowiadań, a w końcu zasłynęła pięcioczęściowym cyklem kronik o podziemnym świecie i Gregorze - chłopcu, który odkrywa nieznane nikomu obrazy. I ten cykl, pt. "Underland Chronicles", i Igrzyska śmierci przez wiele tygodni utrzymywały się na liście bestsellerów New York Timesa. Suzanne Collins mieszka w Connecticut z rodziną i trzema kotami.

Bohaterką powieści jest Katniss Everdeen, która nie ma łatwego życia. Jest obywatelką państwa Panem powstałego na ruinach dawnej Ameryki Północnej, podzielonego na dwanaście dystryktów. Każdy region posiada własną specjalizację. Katniss żyje w najbiedniejszym Dwunastym Dystrykcie specjalizującym się w górnictwie. Po śmierci ojca jej matka popadła w depresję, więc dziewczyna sama musi opiekować się dwunastoletnią siostrą Prim i utrzymywać rodzinę. Zajmuje się kłusownictwem - razem z przyjacielem Galem poluje na zwierzynę i zbiera rośliny niezbędne do przeżycia. Władze wiedzą o przestępstwie, które popełnia, ale w zamian za mięso udają, że nic nie widzą.

Życie w Dwunastym Dystrykcie jest tylko nudną egzystencją, ludzie są tak biedni, że ledwo starcza im na cokolwiek do jedzenia (chleb to rarytas), a często umierają śmiercią głodową. Jedynym państwowym wydarzeniem, które się tam odbywa są doroczne dożynki, podczas których młodzież - chłopiec i dziewczyna - w wieku od 12 do 18 lat wybierani są na reprezentantów dystryktu w Głodowych Igrzyskach. Ma to miejsce w całym Panem, dlatego w tych zawodach bierze udział 24 nastolatków. Nie są to jednak zwykłe zawody sportowe, co to to nie... To prawdziwa walka o przetrwanie, walka na śmierć i życie, z której tylko jeden zawodnik wychodzi zwycięsko. Obywatele bogatych dystryktów, takich jak pierwszy czy drugi przez całe życie szkolą się do tego zadania, a następnie zgłaszają się na ochotnika, dlatego mieszkańcy biedniejszych dystryktów praktycznie nie mają szans na przetrwanie.

" W Dwunastym Dystrykcie dojrzały wygląd jest nie lada osiągnięciem, bo bardzo wielu ludzi przedwcześnie umiera. Widząc osobę w podeszłym wieku, ma się ochotę podejść, pogratulować długowieczności, spytać o sekret umiejętności przetrwania. Pulchnym ludziom się zazdrości, bo najwyraźniej nie muszą z trudem wiązać końca z końcem, jak większość z nas. Tutaj wszystko wygląda inaczej. Zmarszczki są niepożądane. Duży brzuch nie świadczy o sukcesie."

Podczas losowania w Dwunastym Dystrykcie na przedstawicielkę płci żeńskiej zostaje wybrana mała siostra Katniss, która w tym roku bierze udział po raz pierwszy w "wyborach". Nasza główna bohaterka przerażona i zaskoczona zgłasza się na ochotnika, gdyż chce ochronić siostrę przed niechybną śmiercią. Zostaje okrzyknięta bohaterem, ponieważ jest pierwszą w historii dystryktu osobą, która zgłosiła się z własnej woli. Chłopakiem, który będzie jej towarzyszył, a jednocześnie będzie śmiertelnym wrogiem jest Peeta, syn piekarza. Wspólnie wyruszają na największą i najstraszniejszą przygodę swojego życia.

Na kilka dni zatrzymują się w Kapitolu, stolicy Panem. Jest to niewyobrażalnie bogate miejsce i całkowicie różne od biednego Dwunastego Dystryktu. Dlatego to, co widzą tam bohaterowie przechodzi ich najśmielsze wyobrażenia. Przechodzą tam trening i mogą zobaczyć swych przeciwników. Cały czas są kamerowani i pokazywani w telewizji w całym kraju, bo igrzyska to przede wszystkim chęć pokazania ludowi, kto tu rządzi i dostarczenie płytkim mieszkańcom stolicy i bogatych dystryktów rozrywki. Katniss będzie musiała pokazać na co ją stać i przetrwać. Nagroda dla zwycięzcy jest ogromna - ustawiony jest na całe życie a także rodzimy dystrykt otrzymuje dobra.

Jaka jest w ogóle idea igrzysk? Po co ktoś wymyślił, aby je organizować? Jest to kara za to, że przed laty Trzynasty Dystrykt zorganizował powstanie w wyniku którego cały jego obszar został zmieciony z powierzchni ziemi. Teraz wszyscy obywatele muszą pamiętać o tym wydarzeniu i wiedzieć, że władzy nie wolno się sprzeciwiać.

"Kapitol zabiera dzieci z naszych dystryktów i na naszych oczach zmusza je do bratobójczej walki. W ten sposób rządzący przypominają nam, że jesteśmy zdani na ich łaskę i niełaskę. Mamy pamiętać, że nie przeżyjemy następnego powstania." 

Dobra, dosyć już opowiadania fabuły. Choć moje streszczenie wydaje się mega długie, to tak naprawdę jest to zaledwie początek całej niesamowitej historii.

Ogromną zaletą powieści jest różnorodność bohaterów. Katniss to niezwykle odważna i waleczna dziewczyna, która zrobi wszystko, aby zapewnić rodzinie byt, choć sama nie jest jeszcze do końca dorosła. To, jak radziła sobie podczas Głodowych Igrzysk było niesamowite. Świadczy to o jej zaradności, umiejętności poradzenia sobie w każdej sytuacji. Myślę, że dzięki swemu doczesnemu życiu, potrafiła przetrwać tę istną walkę na śmierć i życie. Katniss nie jest zadufaną w sobie nastolatką myślącą o ciuchach i o chłopakach. To osoba twardo stąpająca po ziemi, posiadająca duże życiowe doświadczenie, które sprawia, że traktujemy ją jak osobę dojrzałą emocjonalnie, która zna życie i jest nieufna w stosunku do innych, często nawet spostrzegana jako osoba arogancka.

Peeta to kolejna ciekawa postać. Mimo, że jest synem piekarza to również cierpi biedę, ponieważ jego rodzinie nie wolno brać sobie chleba (no, chyba, że czerstwy), również muszą go kupować, a na to ich nie stać. Jest silny od dźwigania ciężkich worków z mąką i na początku powieści trochę dziecinny. Wydarzenia zmieniają go w mężczyznę, sprawiają, że inaczej patrzy na świat.

Na uwagę zasługuje również sytuacja w kraju Katniss. Niby ludzie są wolni, ale ustrój kojarzy mi się trochę z totalitaryzmem czy komunizmem. Nie można sprzeciwiać się władzy, choćby wypowiedzenie najdrobniejszej uwagi na temat ich "sposobów" rządzenia napawa strachem. Władza jest obłudna, pod podszewką kryje się prawda. Podobnie telewizja - doskonale ukazane tu jest, jak potrafi manipulować ludźmi. Zastanawiam się, ile tej manipulacji jest w naszym życiu? Na ile telewizja stara się przedstawiać nam różne fakty w sposób jej odpowiadający?

Sama nie wiem co mogę jeszcze napisać na temat tej książki. Tyle myśli mam w głowie, ale nie umiem ich ubrać w słowa, więc wybaczcie, jeśli moja recenzja jest chaotyczna i nieskładna. Od wielu miesięcy chciałam przekonać się, co jest takiego w tej powieści, że wszyscy chętnie ją czytają, nawet osoby, które sięgają po coś raz na rok. Na początku mojej przygody z Igrzyskami Śmierci wydawały mi się zwyczajnie średnie i zastanawiałam się, czym wszyscy tak się zachwycają. Po pewnym czasie zrozumiałam. Ciekawość, co będzie dalej, jak potoczą się losy Katniss i innych opanowała mnie do tego stopnia, że połowę książki przeczytałam w jeden dzień, mimo, że na komputerze miałam świetną nową grę, w którą chętnie bym pograła. Wybrałam Igrzyska śmierci i wcale tego nie żałuję.

Moja ocena:10+/10


Seria Igrzyska śmierci:
Igrzyska śmierci ׀ W pierścieniu ognia ׀ Kosogłos

20 komentarzy:

  1. Świetna recka po której teraz ja mam książkę "w głowie"

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie jedna z moich ulubionych książek, razem z pozostałymi pozycjami z trylogii tworzy niepokonane trio!
    Często do Igrzysk wracam.

    Pozdrawiam i zapraszam:

    im-bookworm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejna bardzo pozytywna recenzja tej książki, a ja wciąż jej nie przeczytałam. Czuję się tak, jakby coś mnie ominęło. :/ Koniecznie muszę nadrobić i książkę, i ekranizację. (:
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Również, jak KaRo nie czytałam jeszcze książki. Poluję na nią od dawna i wierzę, że w końcu wpadnie w moje łapki.:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie da sięocenić tej książki inaczej ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Igrzyska śmierci" to jedna z najlepszych książek, jakie w życiu czytałam! A zresztą pewnie znasz moje wrażenia, bo wszędzie o tym trąbię XD, i również nie mogłam pozbierać myśli, żeby napisać recenzję. Kiedy ja się zabiorę za kontynuację, to nie wiem, bo mnóstwo książek czeka w kolejce ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam Twoją recenzję w szkolnej gazetce:) Ja też nie wiem kiedy się zabiorę za "W pierścieniu ognia", choć czeka już od długiego czasu:)

      Usuń
  7. "Igrzyska śmierci" są jedną z moich ulubionych książek. Co prawda usłyszałam o niej dopiero, gdy było głośno o filmie, ale najpierw książka, a potem film :D
    Igrzyska mają coś w sobie, niepowtarzalny klimat i wspaniałe postaci :)

    OdpowiedzUsuń
  8. rzeczywiście "Igrzyska śmierci" to świetna historia, która niesamowicie wciąga! bardzo mi się podobała i pochłonęłam ją bardzo szybko. teraz już cała trylogia za mną i niestety muszę przyznać, że pierwsza część jest zdecydowanie najlepsza... przy kolejnej entuzjazm troszkę mi opadł... a czytając część finałową przysypiałam...

    OdpowiedzUsuń
  9. Na długo zostaje w pamięci :) Zdecydowanie jedna z moich ulubionych serii.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cała trylogia jest świetna. Jak najszybciej sięgaj po kolejne części! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogło być inaczej niż jak znakomita ocena :) Jak dla mnie W pierścieniu ognia jest najlepszą częścią :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Kurde.. a u mnie cała trylogia nadal stoi na półce i oczekuje na moje zmiłowanie :/

    OdpowiedzUsuń
  13. Ooo tak! uwielbiam serię i cieszę się, że Tobie spodobała się tak bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Boska, boska książka :) Druga część jeszcze lepsza :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To, że Ci się spodobała było do przewidzenia :De

    OdpowiedzUsuń
  16. 5+/5 - zabrakło skali, hahahaha. :D Ale nie dziwię się, wspaniała seria, jedna z moich ulubionych! ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. "Igrzyska śmieci" to bardzo dobra książka, też byłam nią zachwycona po przeczytaniu. Teraz jednak, patrząc z perspektywy czasu, znalazłabym w niej parę rzeczy, które mi się nie spodobały...

    OdpowiedzUsuń
  18. Witaj-ale tu fajnie u Ciebie.Zostaję na dłużej.Pozdrawiam i w wolnej chwili zapraszam w odwiedziny.Miłego dnia z książką.CZYTAJCIE KSIĄŻKI-NAPRAWDĘ WARTO.

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetna recenzja :D Aż nabrałam ochoty aby ściągnąć książkę z półki :D

    OdpowiedzUsuń